Cum verifici singur o mașină second-hand în 15 minute- fără să fii păcălit

Este posibil să-ți dai seama, în doar 15 minute, dacă o mașină second-hand este cu adevărat bună?

Atunci când nu ai mult timp la dispoziție, dar vrei să fii sigur că automobilul rulat pe care vrei să-l cumperi nu are probleme ascunse, ai nevoie de un plan simplu, dar eficient. Un ghid sigur care te-ar ajuta să verifici singur, în doar 15 minute, dacă mașina merită banii sau nu.

Poate îți cauți prima ta mașină, poate vrei ceva mai practic pentru familie, sau pur și simplu ai nevoie de o opțiune fiabilă pentru oraș. Oricum ar fi, nu e plăcut să descoperi, abia după ce ai cumpărat vehiculul că, imediat după achiziție, trebuie să te ocupi de reparații neprevăzute.

Am pregătit în acest articol o listă scurtă, clară și ușor de pus în practică. Nu ai nevoie de cunoștințe tehnice avansate sau de echipamente speciale - doar de puțină atenție și 15 minute folosite bine. Urmează pașii de mai jos ca să știi exact ce să verifici la o mașină rulată, înainte de a lua o decizie.

Iar dacă vrei să ai și garanție reală de 1 an, la Cipauto găsești mașini cu parcurs din Europa, deja verificate și pregătite pentru drum. Hai să vedem, între timp, cum poți să faci propria evaluare - simplu, eficient și rapid.

De ce 15 minute sunt suficiente ca să verifici o mașină second-hand

  1. Majoritatea problemelor serioase pot fi observate cu ochiul liber. Semnele serioase – cum ar fi un motor zgomotos, un șasiu afectat sau erori multiple pe bord - nu pot fi ascunse complet.
  2. La un dealer auto serios mașinile trec printr-un filtru preliminar. Penru că la Cipauto, fiecare mașină second-hand este verificată înainte să ajungă în parc și fiecare cumpărător primește garanție reală de un an un beneficiu rar întâlnit pe piața moldovenească

Urmează lista de mai jos și, în doar un sfert de oră, vei avea o idee clară dacă merită sau nu să investești în acea mașină.

Tot ce-ți trebuie este: un cronometru (poți folosi aplicația de pe telefon), o lanternă, un șervețel alb și, opțional, un mic tester OBD pe Bluetooth (nu costă mai mult decât un plin de motorină și poate fi folosit ori de câte ori ai nevoie).

Iată ce să verifici în 8 pași rapizi (aprox. 2 minute fiecare)

1. Acte și cod VIN (2 min)

  1. Cere talonul, cartea tehnică și ITP-ul; caută ștampila oficială de la ASP.
  2. Verifică dacă VIN-ul de pe acte coincide cu cel gravat pe prag, pe parbriz (jos, lângă bord) și pe compartimentul motor.
  3. Rulează VIN-ul printr-o aplicație (infocar.md, autodna.ro, carvertical.com) pentru a verifica eventuale accidente, modificări de kilometraj și cereri de furt. Dacă sistemul depistează o alertă majoră, mulțumește pentru timpul acordat și caută altă opțiune.

2. Turul caroseriei (2 min)

  1. Mergi încet în jurul mașinii second hand, privește dintr-o parte în lumină oblică.
  2. Dacă observi spațiu între panouri, există diferențe mari la aripi, capotă ori portbagaj, înseamnă că a fost accidentată și revopsită.
  3. Inspectează zonele inferioare ale ușilor și aripilor, cu lanterna, pentru a depista puncte de rugină.

3. Portiere, capotă, haion (1 min)

  1. Deschide și închide toate ușile. Mișcarea trebuie să fie lină, fără scârțâituri, blocaje sau necesitatea de a le trânti.
  2. Ridică capota și ascultă dacă balamalele produc vreun zgomot. Ele trebuie să se miște ușor, fără zgomote. Fă același test și pentru portbagaj.
  3. Verifică atent garniturile de cauciuc, dacă lipsesc porțiuni sau sunt tăiate, este foarte probabil ca în habitaclu să fi pătruns apă.

4. Interior și electronică (2 min)

  1. Pornește contactul și urmărește bordul, toate martor-ledurile se aprind, apoi se sting? Dacă unele nu se aprind deloc, este posibil să fi fost dezactivați intenționat pentru a ascunde o problemă.
  2. Testează aerul condiționat atât pe rece, cât și pe cald, luminile din interior, geamurile electrice, oglinzile, claxonul, radioul.
  3. Ridică husele, dacă acestea există, pentru a verifica starea reală a scaunelor. Tapițeria trebuie să fie uniformă, fără rupturi adânci.
  4. Inspiră adânc. Dacă simți miros de mucegai, umezeală, parfum puternic sau ceva înțepător, pot fi semne de infiltrații, fum de ulei sau chiar scurgeri de combustibil.

5. Roți, anvelope, suspensie (2 min)

  1. Rotește volanul la maxim spre stânga și apoi spre dreapta și uită-te în spatele jantelor cu lanterna. Observi scurgeri pe amortizoare? Șterge zona cu șervețelul; dacă rămâne uleios, e semn clar că amortizorul este defect.
  2. Vezi uzură neuniformă la anvelope? În așa caz, geometria roților ar putea fi dereglată sau brațele de suspensie să fie îndoite.

Apasă ferm pe aripa din față și apoi pe cea din spate. Caroseria trebuie să revină lin la poziția inițială, într-o singură oscilație scurtă. Dacă se mișcă precum o trambulină, suspensia are probleme.

6. Motorul la rece (1 min)

  1. Deschide capota și inspectează compartimentul motor:
  2. Cablurile trebuie să fie uscate, iar plasticele fără urme proaspete de spray.
  3. Scoate joja de ulei: uleiul trebuie să aibă o culoare uniformă, fără aspect de zaț sau urme de emulsie (apă amestecată cu ulei).
  4. Roagă pe cineva să pornească motorul iar tu stai lângă capotă. Un motor sănătos la o mașină second-hand se turează scurt, apoi se așază la ralanti cu vibrații minime. Dacă la pornire se aud trosnituri metalice, bătăi sau sunete neobișnuite, e semn că pot exista probleme interne.

Vezi și unde găsești o mașină de vânzare în Moldova cu kilometri reali și garanție.

7. Test-drive scurt (4 min)

  1. Pornește încet, apoi fă o accelerație mai puternică până la 3000-4000 rpm (sau accelerație fermă pe automată). Uită-te în oglinda retrovizoare.Dacă vezi fum gri-albăstrui, indică un posibil consum de ulei; dacă fumul e negru, există un amestec aer-combustibil prea bogat ori filtru DPF obturat.
  2. Lasă volanul ușor la 60-70 km/h; dacă mașina trage într-o parte, pivotul sau geometria au probleme.
  3. Frânează mai tare; pedala trebuie să rămână fermă, iar mașina să frâneze drept. Dacă se simt vibrații, atunci discurile sunt deformate.
  4. Dacă e cu transmisie manuală, schimbă rapid din treapta a 2-a în a 3-a și apoi în a 4-a. Dacă levierul opune rezistență, e posibil să aibă un ambreiaj uzat. Dacă e automată și simți șocuri la schimbări, cauza poate fi convertizorul sau uleiul din cutie – posibil neînlocuit la timp.

8. Scurgeri și mirosuri finale (1 min)

  1. Oprește motorul, pune o hârtie albă sub carter și sub cutia de viteze; revino peste un minut. Vezi pete maronii? E ulei. Dacă sunt pete roz sau verzi, atunci e antigel.
  2. Uită-te la flanșe și conducte; dacă totul e doar prăfuit, e în regulă; dacă vezi lichid proaspăt, pregătește-te de cheltuieli în plus.
  3. Închide capota, fă un pas în spate și pune-ți întrebarea: „Aș pleca cu ea la un drum lung mâine?” Această întrebare simplă, după 8 pași clari, îți poate confirma tot ce trebuie să știi.

Mai ai 5 minute? Uite încă un bonus-check

  1. Tester OBD

Conectează testerul și citește codurile. Orice eroare pe care ți-o arată instrumentul legată de catalizator, injecție sau cutie automată poate însemna reparații costisitoare – de ordinul sutelor de euro.

  1. Parbriz și faruri

Fisurile fine, cunoscute sub numele de „stone-chips” pot să se extindă în sezonul rece ; și schimbarea lor nu e deloc ieftină.

  1. “Cruce” în portbagaj

Ridică mocheta din portbagaj și uită-te după urme de sudură proaspătă.

Dacă observi o formă de „cruce” sau lipituri recente, este foarte posibil ca mașina să fi avut un accident în partea din spate.

De ce mulți șoferi din Moldova aleg Cipauto?

  1. Garanție de 12 luni pentru fiecare mașină second hand, la cutie și motor.
  2. Peste 500 de modele în stoc, toate importate din Europa, cu kilometraj verificat și certificat.
  3. Opțiuni flexibile: trade-in (îți lași vechea mașină, și pleci cu alta chiar în aceeași zi) și credit/leasing fără avans, cu aprobare rapidă la partenerii financiari verificați ai Cipauto.
  4. Transparență totală: diagnoză computerizată, istoric service și test-drive pe loc.

Doar în 2024, Registrul de Stat arată că aproape 89 000 de vehicule au fost înmatriculate, dintre care sub 10% au fost noi. Asta înseamnă o concurență acerbă pe piața mașinilor rulate și, dacă un ești atent la detaliile importante, e ușor să alegi o ofertă necalitativă.

Ca să depistezi 80% dintre defectele serioase, nu ai nevoie de diplomă de mecanic. Dacă nu ești gata să arunci banii în vânt, ține minte cei 8 pași de mai sus și aplică-i pentru a observa semnalele de alarmă.

Un cronometru, o lanternă și checklist-ul de mai sus te vor salva de reparații costisitoare. Dacă totul arată bine la prima vedere, cere pachetul complet de la un dealer de încredere: documente clare, revizie proaspătă și garanție în scris.

Cipauto îndeplinește toate aceste condiții, așa că poți fi sigur, după cele 15 minute de verificare personală, ai mașina second hand pe care ți-ai dorit-o și un an în plus de garanție pentru fiecare automobil.

Primești o mașină verificată, cu garanție de un an și opțiuni de finanțare adaptate necesităților tale.

Ți-a fost util ghidul? Intră pe site-ul nostru și vezi mașinile pe care le avem în stoc. Sau vino direct la parcul nostru auto, dă toate întrebările consultanților noștri, vezi automobilele, testează-le și alege cu încredere exact ce ți se potrivește.